על אפליית השכר של נשים בישראל

דוח בנק ישראל לשנת 2015 הוא מכרה זהב של תובנות בנוגע לכלכלה ולחברה שלנו (סיכום הנקודות זמין כאן). בפוסט זה אני רוצה להתמקד בנקודה אחת, קטנה יחסית, שמעלה הדוח והוא עדויות לאפליה שכר כנגד נשים. לא שהדוח מחדש כאן משהו שלא ידענו אבל  הנתונים עצמם מעניינים (זמינים כאן( ותסלחו לי על הרמה הנמוכה, פשוט בנק ישראל לא פרסם את הלוחות של פרק זה ומסתבר שאני ה"עיתונאי" הראשון שביקש אותם)).

הדוח קובע כי: "מעניין לראות שהשכלתו של המפרנס המשני גבוהה ,בממוצע ,מהשכלתו של המפרנס הראשי .תופעה זו נובעת מכך שרמת ההשכלה של נשים ,בפרט של נשים עובדות , גבוהה מזו של גברים ,בשעה שבמרבית משקי הבית בישראל גברים משׂתכרים יותר מבנות זוגם." (פרק ח', זמין כאן)

בחינה של הנתונים מראה שכמעט בכל סוגי משקי הבית השכלתו של המפרנס המשני גבוהה מהשכלתו של המפרנס הראשי. כמו כן כמעט בכל סוגי משקי הבית (מלבד משקי בית שבהם המפרנס הראשי מעל גיל 64) גברים מהווים את הרוב המוחלט של המפרנסים הראשיים, החל מ-59% ועד ל-75% מהמפרנסים הראשיים הם גברים, בהתאם לסוג משק הבית. מכאן אנו למדים שכושר ההשתכרות של הגברים גבוה יותר מכושר ההשתכרות של בנות זוגן, למרות פערי ההשכלה.

מחקרים רבים בכלכלה מראים על קשר ישיר בין השכלה ובין רמת שכר (מה שנקרא "התשואה על ההשכלה") כך שככל שעולה ההשכלה עולה רמת השכר הצפויה. בעולם מושלם היינו מצפים שבן הזוג עם ההשכלה הגבוהה יותר יהיה המפרנס הראשי. ברור שהנחה זאת אינה מדויקת כי יש יוצאי דופן בהם בעל תואר ראשון (למשל בהנדסה) משתכר פוטנציאלית יותר מאשר בעל תואר שני (למשל בהיסטוריה). אבל כשמסתכלים על כלל המשק הנחה זאת אמורה להיות נכונה. אבל כאמור זה בעולם מושלם, בעולם שלנו המצב למעשה הפוך!

לפיכך אם אנחנו רוצים להביא את החברה שלנו ליותר יעילות כלכלית צריך להגיע למצב שבו המפרנס הראשי במשק הבית הוא המפרנס עם יכולת ההשתכרות הגבוהה ביותר. בעולם ללא אפליה זה כמעט תמיד היה המפרנס עם ההשכלה הגבוהה יותר.

אפשר להניח שכל משק בית עושה את השיקולים שלו ומשתדל למקסם את ההכנסה הפוטנציאלית שלו. מכאן כבר אפשר ללמוד שמשקי הבית מכירים את אפליית השכר נגד נשים ופועלים בהתאם על ידי הוספת שעות עבודה לבן הזוג במשק הבית. בהכללה ניתן לומר כי משק הבית מתנהל בהתאם לשתי מגבלות:

  1. מגבלה כלכלית- בן הזוג בעל פוטנציאל השכר הגבוה יותר יהיה המפרנס העיקרי.
  2. מגבלה תרבותית- בחלק מהמשפחות גברים יתעקשו להיות המפרנס העיקרי גם אם פוטנציאל ההשתכרות שלהם נמוך יותר.

קל לראות שהיעילות הכלכלית נפגעת משתי המגבלות שתוארו לעיל. יהיה מעניין לקרוא מחקר שיבחן את גובה הפגיעה בתוצר של המשק בעקבות האפליה בשכר של נשים ובעקבות ההעדפה התרבותית של היותו של בן הזוג המפרנס העיקרי במשפחה. אני לצערי לא מכיר מחקר כזה.

5 תגובות בנושא “על אפליית השכר של נשים בישראל

  1. המסקנה שלך שלפיה הממצא הזה מעיד על אפליית נשים די מוזרה. התשואה להשכלה היא אכן חיובית, אבל זה ממוצע על הרבה מאוד מקצועות ושנות לימוד, הנובע בעיקר מההפרש בין בעלי תואר לבין חסרי תואר. זה לא אומר שמנהלת חשבונות תרוויח יותר מנהג משאית, למרות שהיא עברה קורס של שנה והוא לא, וזה לא אומר שבעלת תואר שני בעבודה סוציאלית תרוויח יותר ממהנדס, ויותר חשוב – זה לא אומר שמהנדסת שבחרה משרת אם בתעשייה האווירית כי היא רוצה להוציא את הילדים מהצהרון כל יום בארבע אחרי צהריים תרוויח יותר מבעלה המהנדס שעובד בחברת היי-טק וחוזר הביתה כל יום בשבע.

    ההנחה שלך שלפיה פוטנציאל ההשתכרות של נשים גבוה יותר מכיוון שההשכלה שלהן גבוהה יותר שגויה, גם מכיוון שפוטנציאל ההשתכרות תלוי לא רק בהשכלה אלא גם במוכנות לעבוד שעות נוספות על חשבון לבלות זמן איכות עם הילדים ובמוכנות לקחת סיכונים, לבקש העלאות שכר ולעבור עבודות, וגם מכיוון שההשכלה של נשים היא לרוב בתחומים פחות מעשיים רווחיים מההשכלה של גברים. המוכנות של גברים לעבוד שעות רבות יותר מנשים, לבקש יותר העלאות שכר ולהסתכן יותר במעבר בין עבודות היא לא אפליה.

    אהבתי

  2. כל הכבוד על התגובה של אורי – חושף את החובבניות והשטחיות של הפסאדו כלכלי הזה

    אהבתי

  3. יש גם את עניין הניסיון. יכול להיות שבמקביל לתואר השני שעשתה האשה, הגבר צבר יותר שעות ניסיון בעבודה, ורוב מקומות העבודה מעריכים ניסיון על השכלה.

    אהבתי

  4. מסכים עם אורי, אבל הייתי יותר מפרט ואומר ששכחת ממגבלת המין.
    אצל בני זוג שרוצים להקים משפחה הזכר לא יכול להכנס להריון. גם אין הרבה טעם שהוא יצא לחופשת לידה, וינסה להאריך אותה כדי להניק.
    לכל זה תוסיף שאלה (שאני שם אותה פתוחה כי אני לא יודע מה התשובה עליה) האם באמת נשים וגברים שווים ביכולתם לגדל ילדים? האם סבלנות ואורך רוח הן תכונות שקיימים בשווה אצל שני המינים, כי שניהם בני אדם, או שכמו דברים ביולוגיים אחרים כמו הורמונים או רחם זה גם דבר שמופיע באופן שונה אצל כל אחד מהמינים?
    ובסופו של דבר, משפחות שרוצות יותר מילד אחד, את כל הנ"ל תכפיל במס' הילדים.

    אהבתי

  5. יש מחקר יפה מאוניברסיטה מכובדת בארה"ב גי לאחרונה . שכחתי את שמה. שבדק את
    כושר ההשתכרות בנתונים זהים ומצא שאין אפליה נגד נשים. הן פשוט עובדות פחות
    או עסוקות במשפחה או בוחרות מקצועות פחות מכניסים באופן כללי. כשמוצאים נשים
    וגברים שעובדים אותם שעות באותו מקצוע ובעלי נסיון זהה אין הבדלים בכלל

    אהבתי

השאר תגובה